Plan dnia
Ramowy rozkład dnia
Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza powinna być organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej. Według nowej postawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne dzieci oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu.
Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych, organizowanych na terenie przedszkola.
Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo-dydaktycznych, jakie przedszkole oferuje dzieciom.
- zajęcia dydaktyczne
- dowolna zabawa dziecka (dzieci mogą bawić się w dowolny sposób, przy dyskretnym udziale nauczyciela),
- zajęcia ruchowe np. w ogrodzie, na boisku, w parku (mogą być organizowane zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe),
- czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego w naszym przedszkolu realizowana jest cały dzień
6.00 - 8.00 - SCHODZENIE SIĘ DZIECI.
- zabawy indywidualne i w grupach,
- korzystanie z gier i układanek stolikowych,
- zabawy zorganizowane w kole lub przy muzyce,
- utrwalenie opanowanych w przedszkolu wierszy, piosenek,
- zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych,
- czynności dowolne podejmowane przez dzieci i inspirowane przez nauczycielkę,
8.00 - 8.45 - ŚNIADANIE
- spełnianie przez dzieci obowiązków - czynności porządkowe,
- zestaw ćwiczeń porannych,/zabawa poranna -gr. młodsze/
- przygotowanie do śniadania - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych - opanowanie umiejętności mycia rąk, • czynności samoobsługowe,
- doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,
- kulturalne zachowanie się przy stole. Zwracanie uwagi na prawidłową postawę dziecka podczas spożywania posiłków-edukacja zdrowotna.
8.45 - 9.45- ZAJĘCIA EDUKACYJNE
- czas zajęć w zależności od grupy wiekowej
- 8.45 - 9.15 3- latki
- 8.45 - 9.30 4 - latki
- 8.45 - 9.45 5 - latki
- w sali lub na powietrzu prowadzone w/g planów miesięcznych opracowanych przez nauczycielki dla poszczególnych grup w oparciu o podstawę programową - uwzględniające podział na grupy wiekowe w/g 4 sfer:
- fizycznego
- emocjonalnego
- społecznego
- poznawczego
- oraz 17 zadań przedszkola
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających tre- ści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka. 11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
9.15 - 9.30 3- latki zabawy, gry w małych zespołach
9.30 -10.00 - CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO - PORZĄDKOWE
/w zależności od gr. wiekowej/
- ubieranie się dzieci - wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy - zachowanie kolejności zakładania odzieży,
- wdrażanie do samodzielności,
10.00 - 11.30 - ZABAWA
/w zależności od gr. wiekowej/
- 10.00 - 11.15 - 3 latki
- 10.00 - 11.20 - 4 latki
- 10.00 - 11.30 - 5 latki
- zabawy dowolne na placu przedszkolnym,
- zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych,
- spacery, wycieczki,
- zachowanie bezpieczeństwa,
- przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie
- w zależności od pogody zabawy dowolne w sali, oparte na spontanicznej aktywności dziecka i wspierające integrację,
11.30 - 12.15 - OBIAD
/ w zależności od gr. wiekowej, wydawany od gr. najmłodszej/
- wdrażanie dzieci do samoobsługi,
- wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych,
- obiad - praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem,
- zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw,
- pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,
- dbanie o utrzymanie czystości na stolikach,
12.15 - 12.45 - RELAKSACJA,
/grupy starsze/
- odpoczynek poobiedni,
- słuchanie bajek relaksacyjnych,
12.45 - 14.30 - ZABAWY DOWOLNE I ORGANIZOWANE,
- zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
- zabawy integracyjne, planszowe, konstrukcyjne, plastyczno- techniczne,
Zajęcia dodatkowe
- przygotowanie do podwieczorku - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych - opanowanie umiejętności mycia rąk,
- czynności samoobsługowe,
12.15 - 14.00 DZIECI MŁODSZE LEŻAKOWANIE
- próby samodzielnego zdejmowania odzieży,
- odpoczynek poobiedni,
- słuchanie bajek relaksacyjnych,
14.00 - 14.30 PRZYGOTOWANIE DO PODWIECZORKU
- przygotowanie do podwieczorku - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych - opanowanie umiejętności mycia rąk,
- czynności samoobsługowe,
- zabawa ruchowa
14.00 - 14.30 - PODWIECZOREK
- wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania,
- rozwijanie umiejętności samoobsługowych i estetycznych,
14.30 - 17.00 - REALIZACJA PROPOZYCJI DZIECI I NAUCZYCIELKI
- w zależności od pogody zabawy dowolne w sali lub na powietrzu,
- praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco - kompensacyjnym i wychowawczym,
- zajęcia specjalistyczne,
- zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
- prace porządkowe.
W naszej placówce oprócz trzech podstawowych posiłków dzieci codziennie na drugie śniadanie otrzymują kawałki marchewki lub owoc. W szatni w miejscu ogólnie dostępnym oraz w korytarzu na piętrze stoi dystrybutor z wodą. Każde dziecko zawsze może ugasić pragnienie. Jeżeli jest lato i przebywamy na dworze, napoje są wynoszone.
Jadłospis przedszkolny ustalany wisi w widocznym miejscu, zaraz przy wejściu do budynku. Jeżeli rodzice zgłaszają uczulenie dziecka na jakąś potrawę zawsze to uwzględniamy.